wystaw dług
Szukaj oferty Zaawansowane
Długi i finanse w malarstwie Długi i finanse w malarstwie

Długi i finanse w malarstwie

maj 2024

Pieniądze jako inspiracja - w malarstwie.

W malarstwie mamy wiele dowodów na istnienie zadłużeń w historii ludzkości. Znani malarze obrazowali swoje i cudze zmartwienia, pozostawiając bogatą kolekcję, w której możemy dostrzec wiele szczegółów z różnych epok. Dziś nasza opowieść będzie dotyczyć właśnie tych obrazów. Z uwagi na prawa autorskie dzieł publikujemy tu inne grafiki, jednak zachęcamy do sięgnięcia po oryginalne obrazy, podając odpowiednie źródła.  

W sztuce światowej nigdy nie brakowało tematów i inspiracji. Tych najczęściej dostarczało samo życie. Podczas naszych poszukiwań natrafiliśmy na obraz pt. "Windykator długów" (ok. 1660) autorstwa Pietera de Hoocha. Dzieło to, z około 1660 roku, przedstawia scenę egzekwowania długu w charakterystycznym dla holenderskiego malarstwa gatunkowego stylu tamtego okresu. Pieter de Hooch, znany z precyzyjnego oddawania domowych wnętrz i skomplikowanych efektów świetlnych, umiejscawia akcję w bogato urządzonym wnętrzu typowej holenderskiej kamienicy.

Scena jest pełna emocji – widoczne są napięcie między dwojgiem rozmówców, czuć problem i zmartwienie, a może nawet desperacja ze strony dłużnika, co de Hooch mistrzowsko oddał za pomocą gestów i wyrazu twarzy postaci. Ten obraz, jak wiele innych dzieł de Hoocha, oferuje wgląd w życie codzienne holenderskiej klasy średniej XVII wieku, ukazując nie tylko zwykłe zajęcia, ale także dramatyczne wydarzenia, takie jak egzekwowanie długu. Stanowi zarówno artystyczny, jak i dokumentalny zapis społecznych interakcji i praktyk prawnych tamtego czasu.

Hieronim Bosh - "Śmierć skąpca"

„Śmierć skąpca” (ok. 1490) – Hieronim Bosch. Ten obraz ilustruje moment śmierci bogatego mężczyzny otoczonego swoimi dobrami i pieniędzmi, ukazując jego przywiązanie do materialnych wartości nawet w obliczu śmierci. „Śmierć skąpca” to fascynujące dzieło Hieronima Boscha, pochodzące z około 1490 roku.

Bosch znany jest ze swojego unikalnego, często zagadkowego stylu, pełnego alegorii i symbolicznych obrazów, które przedstawiają ludzkie życie oraz jego moralne dylematy. W tym dziele ukazuje ostatnie chwile życia skąpca, który na łożu śmierci nadal skupia się na swoich materialnych bogactwach. Obraz znajduje się obecnie w National Gallery of Art w Waszyngtonie, a na potrzeby tego tekstu stworzyliśmy jego współczesną interpretację, obrazującą podobne zdarzenie. National Gallery of Art w Waszyngtonie.

Choć malowany wieki temu, obraz Boscha wciąż rezonuje we współczesnych przesłaniach na temat znaczenia i pułapek materializmu. Przedstawiony kadr to nic innego jak opowieść o życiu skąpca, który poświęcił życie gromadzeniu majątku, zaniedbując przy tym relacje z bliskimi oraz wartości duchowe. Jego egzystencja była pełna oszczędności i pozbawiona radości, a teraz, w obliczu śmierci, odkrywa, że bogactwo, które zgromadził, nie przynosi mu spokoju ani zbawienia. Obraz ten jest ostrzeżeniem, podkreślającym, że prawdziwe wartości nie tkwią w materii, ale w duchowości i relacjach międzyludzkich."

 

Bartolomé Esteban Murillo - "Chłopiec z monetą"

"Chłopiec z monetą" (ok. 1615) – Bartolomé Esteban Murillo - Obraz ukazuje młodego chłopca trzymającego monetę, co może symbolizować wartość pieniądza lub proste transakcje finansowe.

Dzieło inspirowane obrazem Bartolomé Estebana Murillo "Chłopiec z monetą". Przedstawia ono młodego chłopca w stroju typowym dla wczesnego XVII wieku w Hiszpanii, który patrzy bezpośrednio na widza, trzymając monetę wyciągniętą w dłoni. Tło jest delikatnie rozmyte, skupiając uwagę na wyrazistej twarzy chłopca oraz szczegółach tekstur jego ubrania i monety. Ciepłe oświetlenie podkreśla niewinność i ciekawość w jego oczach.

Obraz nawiązuje do przedstawienia młodego żebraka, którego Murillo spotkał na ulicy. Może to symbolizować niewinność oraz trudne realia życia w tamtym okresie. Ten obraz odzwierciedla znaną skłonność Murillo do ukazywania codziennego życia oraz jego empatię wobec niższych warstw społecznych.

Quentin Massys - Skarbnik i jego żona 

Czy znacie obraz „Skarbnik i jego żona” autorstwa Quentina Massysa z 1514 roku? Scena przedstawia skarbnika oraz jego żonę przy stole pokrytym różnymi przedmiotami symbolizującymi bogactwo i handel, takimi jak monety, waga i księgi. Skarbnik, dojrzały mężczyzna, skupia się na liczeniu monet, podczas gdy jego żona, ubrana w bogato zdobioną suknię, patrzy na niego, dzieląc swoją uwagę między trzymaną książkę a monety. Sceneria jest szczegółowa, z bogato dekorowanym wnętrzem typowym dla renesansu północnego, podkreślając precyzję i teksturę każdego przedmiotu, od blasku metalu po złożone wzory na tkaninach.

W roku 1514 Niderlandy przeżywały okres intensywnego rozwoju handlowego, który sprzyjał koncentracji bogactwa w rękach nielicznych. W tym czasie Antwerpia, jedno z głównych miast, stawała się europejskim centrum finansowym. Handel zagraniczny, szczególnie z Hiszpanią i jej koloniami, doprowadził do obiegu dużych ilości złota i srebra, co miało wpływ na wzrost znaczenia finansowego i społecznego bankierów i skarbników, takich jak przedstawiony na obrazie. Obraz ten, oprócz swojej artystycznej wartości, stanowi także znakomity dokument epoki, w której rozwój finansowy i gospodarczy zaczął odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu społecznych hierarchii w Niderlandach.

 

„Bankier i jego żona” to znany obraz Marinusa van Reymerswaele, holenderskiego malarza z XVI wieku. Namalowany w 1538 roku, znajduje się w Muzeum Prado w Madrycie. Dzieło jest cenione za realistyczne przedstawienie bankiera i jego żony, którzy zajmują się finansowymi transakcjami. Ta scena z życia codziennego jest krytyką rozwijającej się w tamtym czasie ekonomii finansowej oraz związanych z nią moralnych konsekwencji.

Na obrazie bankier dokładnie zajmuje się liczeniem i ważeniem monet, symbolizując rosnące znaczenie handlu i finansów w społeczeństwie. Jego żona, siedząca obok, obserwuje całą sytuację z ciekawością, co ukazuje, jak handel przenikał do życia domowego. Otwarta przed nimi księga, prawdopodobnie Biblia, podkreśla moralne napięcia wynikające z ich pracy, sugerując dylematy etyczne związane ze skupieniem się na dobrach materialnych.

Dzieło Reymerswaele'a jest znane z dbałości o szczegóły i użycia żywych barw, co podkreśla realizm sceny. Obraz odzwierciedla ówczesne nastawienie społeczne, szczególnie sceptycyzm wobec chciwości związanej z obrotem pieniędzmi oraz przekonanie o moralnym zepsuciu, które może z tego wynikać.

Ten obraz, podobnie jak wiele innych prac Reymerswaele'a, wpisuje się w nurt północnego renesansu, który charakteryzował się naciskiem na szczegóły oraz moralistycznym podejściem do scen z codziennego życia. Dzieło doskonale oddaje niuanse ludzkich wyrazów twarzy oraz złożoność otaczających postacie obiektów, czyniąc go ważnym przykładem malarstwa rodzajowego, komentującym wartości społeczne tamtych czasów.

Redaktor: Janusz Rajewski
dlugi.info

 

 

Kontakt

Intrum Justitia

Tel.: +48 22 5766 666
Tel.: +48 22 3669 666

Fax: +48 22 5766 668
office@intrum.pl